Page content

article content

9 Verkooptechnieken die ervoor zorgen dat ondernemers in de verleiding komen om teveel geld uit te geven aan persoonlijke ontwikkeling.

Kun je teveel geld uitgeven aan persoonlijke ontwikkeling? Je wilt succesvol worden en weet dat je hiervoor moet investeren in jezelf. Dus kijk je veel op social media en bezoek je verschillende businesscoaches, seminars, webinars en investeert in de ene na de andere training. Ondertussen gaat je spaarrekening nog niet groeien. Je vraagt jezelf af: komt dit goed of ben ik teveel geld aan het uitgeven aan persoonlijke ontwikkeling?

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je moet stoppen met investeren in jezelf, maar wat ik nu tegenkom is dat ondernemers een berg met trainingen hebben aangeschaft waar ze nog niets mee gedaan hebben. Ze blijven investeren, maar het lukt nog niet om dit ook terug te verdienen.

Ook ik stond deze week weer op het punt om ruim € 1.300,- af te rekenen voor een 3-daagse training plus heel veel bonussen. Ik was bij een Seminar georganiseerd door Succesgids met John Lee. De dag zat goed in elkaar en laat ik voorop stellen dat ik het leuk heb gehad en super waardevolle tips heb gekregen waar ik écht mee aan de slag kan. En aan het einde van de dag was daar de aanbieding. Een deal die zo goed was dat ik toch eigenlijk geen ‘nee’ kon zeggen!

Toen ik later terug naar huis reed begon ik een aantal dingen te herkennen. De verkooptechnieken die gedurende dag de revue hadden gepasseerd. Dingen die zijn gezegd, waardoor ik geld wilde gaan uitgeven wat ik hier eigenlijk niet voor gereserveerd had. Deze verkooptechnieken worden in reclame en marketing vaak toegepast. Ik merkte dat dit mijn meest waardevolle lessen van de dag waren en daarom wil ik ze delen.

In deze blog geef ik je inzicht in 9 verkooptechnieken, zodat jij ze ook kunt herkennen en hier je voordeel mee kunt doen.

Deze blog is niet bedoeld om verkooptechnieken af te kraken. Ik denk dat meer mensen verkoop mogen omarmen, omdat verkoop – vraag en aanbod – is waar onze economie op draait. Heb je een goed product of dienst waar je mensen mee kunt helpen, dan kunnen verkooptechnieken ingezet worden voor een goed doel. Het is de bedoeling om je bewust te maken van een aantal dingen, zodat jij verkooptechnieken vóór je gaat laten werken in plaats van meer geld uitgeven dan je verdient. Ik gun je dat persoonlijke ontwikkeling niet een bodemloze put wordt waarin alleen maar geld verdwijnt zónder dat er iets terugkomt.

1 Vertrouwen wekken

De dag begon en al vrij snel kwamen alle kaarten op tafel. “Ik ga natuurlijk iets verkopen vandaag” vertelde Lee. “Daar ga ik niet geheimzinnig over doen. Ik heb straks een aanbod en ik weet dat een aantal van jullie dit zal gaan doen.” Geen verborgen agenda. Kijk, hier houd ik van. Gelijk vind ik de man leuk! Ik vertrouw hem.

Vertrouwen teveel geld uitgeven

2 Prijspsychologie

Dan wordt er in eerste instantie een hogere prijs genoemd. “Er komt straks een aanbod voor een  evenement dat € 5.000,- zal gaan kosten.” Dat ga ik écht niet doen, denk ik nog. Deze prijs wordt gedurende de dag nog een paar keer herhaald. “Is deze tip € 5.000,- waard?” “Ja absoluut”, hoor ik mezelf zeggen. Op het moment dat het daadwerkelijke aanbod wordt gedaan – aan het einde van de dag – blijkt het niet € 5.000,-, maar slechts € 1.300,- te kosten. Mijn brein is inmiddels gewend geraakt aan het bedrag van € 5.000,- en meteen denk ik: wat een koopje! Ik wil!

3 Een bezwaar creëren en vervolgens wegnemen

De aangeboden 3-daagse training zou in Londen plaatsvinden werd ’s morgens aangekondigd. Natuurlijk dacht ik meteen: Londen, ahhh dat is lastig, daar ga ik niet zomaar heen vliegen. Maar wat denk je!? Bij het daadwerkelijke aanbod kondigde de goede man aan dat hij speciaal voor ons nog een keer naar Amsterdam zou komen vliegen. Wauw, wat een kans! Maar in de ochtend wist hij natuurlijk ook al dat hij naar Amsterdam zou komen. De data waren zelfs al bekend. Toch deed hij alsof het evenement in Londen zou zijn. Achteraf is er dus eerst een barrière of bezwaar gecreëerd, zodat dit later weer weggenomen kon worden. Hmm…. Interessant…

blokkade teveel geld uitgeven

4 Positieve bevestiging

Ik kom helemaal in de ‘ja’ modus. Jos Burgers legde tijdens een ander seminar een aantal weken geleden ook uit hoe dit werkt. Wanneer je iets wilt verkopen aan een ander, of een ander wilt overtuigen, stel dan eerst twee vragen die er eigenlijk niet toe doen, maar die ze wel met ‘ja’ kunnen beantwoorden. Daarna stel je echte vraag en kunnen ze bijna geen ‘nee’ meer zeggen. Van deze techniek wordt tijdens het seminar ook gebruik gemaakt. Niet 2x, maar gedurende dag roepen we minstens 30x ‘ja’ met een daarbij ondersteunend handgebaar in de lucht. Is deze tip geld waard? ‘ja’. Was dit waardevol? ‘Ja’. Zou je nog meer willen leren? ‘Ja’. Ga je het programma kopen van € 1.300,- kopen? ‘euhhh’. ‘Nee’ zeggen wordt inderdaad al een stuk moeilijker.

5 Aanmoediging om groot te denken

In een video vertelt een ondernemer zijn verhaal. Iemand van wie je denkt: als hij het kan, dan kan ik het ook. Hij vertelt hoe het volgen van de training zijn leven veranderd heeft. Het tweede jaar draaide ik € 1.000.000,- omzet. Wauw dat is een mooi verhaal, zijn verhaal ontroerd me zelfs een beetje. Is dat echt voor iedereen mogelijk? Mijn gevoel wordt meteen bevestigd. “Wie zou dit ook wel willen?” roept Lee. Zo’n beetje alle handen in de zaal gaan omhoog. Ik merk dat ik het ook wel een omzet van € 1.000.000,- wil. Was dat ook al zo toen ik hier vanmorgen binnenliep?

6 Hoge energie

Wanneer je energie hoog is, dan kun je informatie gemakkelijker tot je nemen. Daarom is het belangrijk om met een goede, positieve energie ergens aan deel te nemen. Reden om de dag en na elke pauze te beginnen met energieke muziek. Maar een hoge energie zorgt er ook voor dat je in je enthousiasme gemakkelijker aankopen doet. Ik merk dat de hoge energie geweldig is. Mijn dag kan niet meer stuk. Zal ik later thuis als de energie weer wat gezakt is met evenveel zin aan de 30 uur durende online training beginnen?

hoge energie teveel geld uitgeven

7 Sociale druk

“Kom Marlon, we gaan het doen”, hoor ik mijn buurvrouw zeggen. “Ik zie dat je dit wilt doen”. Ze heeft gelijk, ik wil wel ondertussen. Aan de andere kant van me zie ik iemand driftig het inschrijfformuliertje invullen. Onder invloed van onze omgeving – noem het druk – geven we gemakkelijker teveel geld uit. Ik haal dit ook regelmatig uit de gesprekken met klanten. De gevolgen van sociale druk gaan hier meespelen. Het principe: als de buurman een mooie auto heeft wil ik hem ook. Of ga je ‘nee’ zeggen tegen dat etentje met vrienden, omdat je eigenlijk geen geld voor hebt. Dat gevoel. Ik voel het nu ook. Ja, ik wil ook meedoen! Ik ga het ook doen! We doen het samen! En dan: Nee, ik wil hier nu geen geld aan besteden. Nee, ik kwam met een andere intentie naar deze dag. Ik merk dat ik zelfs een beetje in de war raak. Mijn brein schreeuwt: “ga terug naar wat jij wilt!”

sociale druk teveel geld uitgeven

8 Schaarste creëren 

“Dit is zo’n geweldig aanbod dat ik het maar aan 50 mensen kan aanbieden. Wil je het hebben zorg dan nu dat je meteen inschrijft achter in de zaal.” Ik zie iedereen een beetje dringen om als eerste bij de inschrijfbalie te zijn. Daarna is de Q&A en wordt er nog meer waardevolle informatie weggegeven. “Eigenlijk wilde ik jullie dit pas op het event vertellen”, vervolgt John Lee, “maar vooruit ik vertel het nu.” En daarna: “Oké, omdat ik het jullie echt gun kan ik nog 5 plaatsen vrij maken. Wil je dat? Kom dan even naar me toe achterin de zaal. Niet te lang, want ik moet zo mijn vlucht halen”, zegt Lee. Schaarste creëren in beschikbaarheid en tijd, het werkt altijd. Is er iemand geweest aan wie hij ‘nee’ heeft verkocht? Was er iemand die niet meer kon inschrijven en dat wél wilde voor € 1.300,-? Ik denk achteraf van niet.

9 De handshake

“Voor de mensen die nog vragen hebben over het programma ben ik nog even beschikbaar. Tegen welk probleem loop je aan? Ja, dat kan ik oplossen tijdens de 3-daagse, sluit maar aan bij de inschrijfbalie.” En ik krijg een handshake van John Lee himself. Diezelfde hand die ook handen heeft geschud met Tony Robbins, Sylvester Stallone en Orlando Bloom, heb ik eerder die dag op foto’s voorbij zien komen. Dapper als je er daarna nog van je aankoop af durft te zien. Iemand voor wie je respect hebt gekregen, die je supergave tips heeft gegeven – geeft je een handshake. Het is alsof je je woord hebt gegeven. “Ja, ik ga het doen”, heb je gezegd met die handshake. Jij hebt iets voor mij gedaan en nu is het mijn beurt om iets terugdoen. Dan kun je toch niet meer terugkrabbelen?

Handshake teveel geld uitgeven

Waarschijnlijk heb ik deze dag een geweldig aanbod laten lopen. Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen die op deze dag ‘ja’ hebben gezegd hier veel plezier van gaan hebben. John Lee kan ongetwijfeld heel veel mensen helpen en zijn aanbod was inderdaad veel goedkoper in vergelijking met een aantal andere trainingen waarin ik onlangs heb geïnvesteerd. Nogmaals, ik ben positief over deze dag. Toch zie ik ook het psychologische spel wat hier heeft plaatsgevonden en zoals dit vaker gebeurt. Niet alleen tijdens een seminar, maar op heel veel plaatsen waar deze technieken worden toegepast. Denk aan online aankopen. Zelf hanteer ik de richtlijn om 10% van mijn inkomen te reserveren voor persoonlijke ontwikkeling en vanuit dat oogpunt zou ik het niet moeten doen. Lukt ook niet altijd hoor. 😉

In deze blog heb ik 9 verkooptechnieken met je gedeeld die ervoor zorgen dat ondernemers in de verleiding komen om teveel geld uit te geven aan persoonlijke ontwikkeling, maar je ook kunnen helpen om jouw aanbod aan iemand anders te verkopen. Hoe werkt dat bij jou? Ben je vaker een koper of een verkoper? Laat het me weten in de reactie.

Marlon Sprangers
Marlon is Budgetcoach en helpt gezinnen om slimmer met geld om te gaan, zodat ze kunnen beginnen met het opbouwen van vermogen van € 0,- tot € 100.000,-. Heb je een vraag voor Marlon? Stuur dan een mail naar contact@geldengelukkig.nl

Comment Section

0 reacties op “9 Verkooptechnieken die ervoor zorgen dat ondernemers in de verleiding komen om teveel geld uit te geven aan persoonlijke ontwikkeling.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.